ASUS Eee 900

I slutet av förra veckan skaffade jag mig en begagnad netbook för en billig peng.

En ASUS Eee 900.
Mått (LxBxh): ca 225x170x35 mm
Vikt: 0,99kg
Processor: Intel Celeron 900MHz
Internminne: 1GB
Lagringsutrymme: 16 GB
Skärmstorlek: 8,9" TFT 1024x600
3x USB
1 inbyggd minneskortläsare
upp till 2,5 timmars driftstid.
Wlan
nätverkskort
13 Mpixel webbkamera
Operativsystem: Linux, Xandrox



Jag är inte jättekompis med linux, men jag hittade en guide hur man fick ett utökat skrivbord (liknar vistas eller xp:s skrivbord). det tog 10 min sen vart det klart. Den trådlösa uppkoplingen var lite trög att få igång, men det löste sig efter att jag pillat runt en stund. Nu funkar den klockrent.

MP3 och divx-filmer funkar klockrent.
Anledningen till detta köp var att ha en resedator som inte tar nån plats och som man kan se lite film, lyssna på musik och surfa/hålla kontakt med folk med. Denna kommer funka ypperligt för det.

Batteritiden är bra. killen som hade den innan körde bara på batteri. När jag testade så kunde jag surfa i ca 1 h 40 min. Detta är ca 30 min längre än min vanliga laptop.

Den hittar usb-minnen utan problem, likaså min externa hårddisk. SD-kort har jag inte testat än.
Min USB-blåtanddongle vill inte starta, det är väl den enda nackdelen jag hittat hittils. Den har iofs vista och xp problem med oxå, men den går igång där iaf.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Va o klämde lite på 901:an innan, men de gick på 4000 o då kördes xp på den. Så hade den 160gb disk, så de är nog lite skillnad på dem.

2008-12-03 @ 15:46:55
Postat av: Martin

ja den kostar ju en del, fast o andra sidan har den mer pryttlar.

För mig räcker det gott och väl med 900:an.



901:an har väl Blåtand oxå?

Postat av: Mattias

Har den säkert... men 4 papp då har man passerat de där låga priset tycker jag. Just nu är de en Eee jag vill ha, och inte en ny bärbar.

2008-12-03 @ 17:04:35
Postat av: Martin

Håller med helt och hållet!

2008-12-03 @ 17:45:19
URL: http://mzmracer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback