Berlinresan part IV

Söndag.
Allt är stängt så vi tänkte ta en guidead tur till koncntrationslägret Sachsenhausen.
Vi kommer till mötesplatsen. (nu börjar KATASTROF tre)
Först får vi veta att vi måste vara minst 6 personer för att det ska bli någon tur. Vi avvaktar och hoppas på att fler ska komma. En stund senare kommer guiden fram och säger att det blir en tur till koncentrationslägret. Vi pröjsar biljetterna och får veta att vi måste skaffa varsin tågbiljett. Går och köper dem utanför tågstationen. När vi kommer tillbaka kommer guiden fram och ber om ursäkt.
"Förlåt det har blivit fel. Det blir ingen engelsk tur till Sachsenhausen (trots att vi är 6 st). Men ni kan få pengarna tillbaka och sen åka med den italienska gruppen. Väl på plats kan ni hyra hörsesnäckor med guidening på engelska".

Efersom vi har köpt tågbiljetterna åker vi med. Det har börjat regna så jag tar fram mitt nyinköpta paraply. Vecklar ut det. POOOOF en vindpust tar tag i paraplyet som vänds ut och in. Rättar till paraplyet och inser att flera leder har gått av. det vara bara att kasta paraplyaset i närmsta sopptunna.

U-bahn tre stationer, byte till tåg. Därefter ca 30 min tågresa. när vi kommer fram ska vi gå 10-15 min. Det spöregnar och blåser. Det regande med andra ord horisontalt istället för vertikalt. Efter 5 minuter var fötterna dyngsura. Var genomblöt upp på låren. Mössan droppad av regnvatten och jag frös som en gnu.

Väl framme hyrde vi varsin elektronisk gudie. Killen i receptionen sa att det skulle ta drygt 2 timmar att gå runt hela lägret. Med tanke på vädret så kändes det länge. Mia har varit där tidigare, så hon fick gudie det hon tyckte att jag borde se. (Även Mia var blöt, men skickligare med sitt paraply så hon höll sig aningen torrare än jag).

Bilder:
image2279

Ingången till lägret:
image2280

barack (inget 4-stjärnigt hotell det inte)
image2281

Bårhuset, sjuka experiment utfördes här av nån koko nazi-doktor. Man hade ca 6 olika dödsorsaker som man skrev i odubktionerna (typ, tuberklos, hjärtfel, cancer mm.....ingen i lägret dog av våld....hmmm jag tror de hittade på det!):
image2282

En avrättningsplats som vakterna använde när de ville "ha lite roligt":
image2283
syns hur blött vi hade det.

image2284

Ugnarna som var placerade i anslutning till gaskamrar:
image2285

Det var inget feel-good-ställe, men väldigt intressant att ha varit där. Det här var andra läget jag besökt.

Mia guideade runt oss på lite mer än en timme. efteråt tog vi taxi till tågstationen och sen tåget hem. Väl hemma blev det en varm dusch och torra kläder samt skor. Sen gjorde vi nått väldigt tyskt....tog en kaffe på Starbucks:
image2286
Så tyskt kanske det inte var, men det var många tyskar där!

En blöt och kall dag med en tillbaka blick på en otäck tid som man hoppas aldrig kommer tillbaka.
Intressant och minnesrik var den oxå!

Kommentarer
Postat av: Laaarsson

usch fy fan vad hemskt sånt där :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback